Frihet!
Äntligen kan jag känna frihet, känna att mig lugn och harmonisk; slappna av helt enkelt. Denna veckan har varit jobbig och det är mycket dels på grund av min trötthet efter praktiken och dessutom mina två studiebesök som jag kommer berätta om i ett eget inlägg, men dels också på all stress i skolan. Veckan har väl egentligen inte varit så händelserik utan det har enbart varit tema praktik, så intressantare än så har det inte varit. 
 
Vad gäller skolan kan jag äntligen slappna av och njuta, för vet ni vad jag klarade den sista tentan och min praktik är i stort sett redan godkänd; jag är färdig sjuksköterska. Jag har nått mitt mål och det känns otroligt skönt efter allt slit och jobb, all tid jag lagt ner. Alla tidiga mornar, alla sena kvällar, farandes hit och dit, kämpandet av att både plugga och ta hand om livet runt omkring, att bli mamma mitt under mina studier och sedan kämpa mig tillbaka in i studielivet. Det har varit så värt det och jag är så otroligt glad att jag är där jag är just nu. 
 
Jag satt hemma hos mormor och morfar när min klasskamrat skrev till mig och undrade om jag hade klarat tentan. Tanken slog mig då att jag går in och kolla på plattformen för säkerhetsskull. Läraren hade sagt att svaret kom nästa vecka, så jag blev lite chockad när äntligen resultatet kommit. Jag vågade först inte öppna det och jag sa högt att "jag vågar inte, tänk om jag inte är godkänd...". Har mått jättedåligt över denna tentan och över att en enda tenta ska kunna sabba allt. Men när jag väl gick in så såg jag att jag var godkänd, dock trodde jag inte på det först utan fick gå in om och om igen för att till sluta känna mig säker. Jag hade klarat det!
 
Utöver vårt besök hos mormor och morfar idag har vi varit förbi vår gamla granne i förmiddags, sedan har hela dagen iprencip fram till tio spenderats hos mormor och morfar. Elise har stimmat och stojat och haft det hur kul, bra och busigt som helst med min mormor och morfar. Har nog aldrig sett henne så som hon var idag, riktigt glad och lekfull. Speciellt gentemot min morfar, som hon aldrig varit så närgången till. Det var roligt och det var dessutom skönt att få lite egentid med just dem, det har man inte så ofta och man får passa på vid sådana hära tillfällen. 
 
Nej nu ska jag ta och lägga mig och koppla av, läsa en bok och bara njuta. Frithet, det är dagens ord, veckans ord, ja årets ord!