FÄRDIG!
Äntligen har jag läst färdigt serien som jag har höllt på med så länge. Jag tror jag var runt 15 år då vi började köpa böckerna och jag för första gången började läsa dem. Sedan har jag i omgångar läst dem, eller ja läst och sedan pausat och då behövt läsa om dem. Förra året bara bestämde jag mig för att nu ska jag läsa färdigt dessa böckerna och nu ett år sedan, skolan är slut och jag har börjat jobba. Jag trodde aldrig att jag skulle få ett sådant lässug som jag haft efter skolan, men jag iprincip slukar böcker just nu. Färdig är jag och det är många böcker jag hunnit läsa under sommaren. 
 
Sagan om isfolket heter denna serie som gör att man vandrar mellan verklighet och reality under läsningen. Margit Sandemo som skrivit böckerna har verkligen gjort sin research bra och kombinerat denna enorma saga med verkliga ting genom historien, så som viktiga händelser, verkliga människor, krig, kungar och ja det mesta egentligen. Det är därför man under tiden man läser böckerna får sig tankeställaren Har detta verkligen hänt eller jag fantiserar? 
 
I sista boken förklarar Sandemo hur hela ideén med Sagan om isfolket kom upp och hur inspirationen bara kom till henne. 8 år tog det för henne att skriva denna makabra serie på 47 böcker och 8 år levde hon som i en fantasivärld med dessa skapta människor och väsen i böckerna. Och när jag tänker efter så är det väl ungefär 8 år sedan jag för första gången började läsa just dessa böcker. Konstigt det där.
 
Idag började jag då läsa på en helt ny bokserie. Inte så många böcker som den jag precis läst utan tre, lite mera lagom. Har redan hunnit sluta 200 sidor av boken på en dag och jag undrar egentligen vad det är med mig? Jag bara slukar böcker och är helt inne i läsandet just nu och tycker verkligen det är jättroligt och spännande så klart. Har ju en drös med böcker som har legat i bokhyllan i år som aldrig har blivit lästa, så nu ska jag ta mig an alla dessa en efter en och så klart under tiden införskaffa nya spännande böcker.