Valborg och 1 maj

I går hade vi gäster på besök, vilka också inom två månader ska bli föräldrar. Det var ett tag sedan nu vi sågs så vi såg fram emot deras kvällsbesök. Här städades hela dagen i omgångar och sedan blev det matlagning. Vi bjöd på ugnsrostade sötpotatis, fetaost och mynta biffar med tzatsiki sås. Blev hur gott som helst!

Under deras besök blev det även lite kikande på bebiskläder Emil haft då de ska få en pojke. De valde ut en hel del som de får av oss, vilket underlättare för oss platsmässigt och de blev nöjda att kunna få så mycket kläder. Visst är det kul att köpa bebiskläder själv också, men det är alltid bra att få. Bebiskläder används ju en sådan kort tid och kostar lika mycket som vuxenkläder, så oftast är bebiskläder väldigt fina trots att flera generationer använt dem. 

Till efterrätt igår blev det en hemmalagad glutenfri äppelkaka med vaniljvisp. En av våra vänner är intolerant därav glutenfri. Den blev i alla fall hur god som helst. Godare än jag tänkte mig, precis som mina sötpotatisar (som oftast blir sunkiga, de blev krispiga på ytan och sunkiga i mitt och helt perfekta). 

Vid halv åtta tog vi oss alla iväg mot bålet här vid stranden och fick beundra en helt fantastisk solnedgång med elden vid sidan. Dock var de lite slöa på att tända den och det tog tid för den att komma igång, elden alltså. Vi såg inte när det brann som mest för då var vi redan på väg hem. Det var trots allt lite kyligt i går. Väl här hemma igen intogs lite varm dricka och lite prat, samt oväntat besök att en del av Rasmus släkt en kort stund, innan det var dags för våra vänner att ta sig hemåt.

Idag, måndag den förste maj, början på ny månad så hade vi ingenting bestämt. Vi ringde till farmor och farfar som glädjeligen önskade oss välkomna på ett besök under eftermiddagen och även till att äta middag med dem. Jag och barnen tog oss ut vid ett ungefär, gick då till en lekplats mellan oss och farmor och farfar. Elise hade även med sin cykel, så medens Emil satt i sandlådan hjälpte jag Elise att träna på att lära sig cykla. Vilket gick betydligt lättare än jag trodde och nu kan hon cykla en bra bit rakt fram, men tycker fortfarande att det är lite läskigt att svänga. Vilka framsteg ändå på hennes första träningsdag för att lära sig att cykla och jag ser väldigt mycket fram emot sommare då hon antagligen lär sig cykla helt och hållet, vilket också underlättar inför skolstarten. 

Vi hade en mysig eftermiddag och kväll hemma hos farmor och farfar. God mat och sällskap är aldrig fel. Vi fick även följe av farmor nästan hela vägen hem i detta fantastiska vårväder. Elise som var väldigt trött, men envis cyklade för att visa farmor att hon kunde och trillade om vartannat vilket gjorde hon ledsen. Det är lite så när man ska lära sig att cykla, man kommer trilla och slå sig lite innan man kan och även har balansen. Jag tycker att Elise har varit över förväntan duktig idag som ändå lyckats cykla större bitar helt själv. 

Barnen sover nu gott i skrivandes stund och snart ska jag sätta mig framför tvn och avrunda denna måndag. I morgon är en ny dag och en ledig sådan för oss, så tillåter vädret blir det än mer cyklande kan jag tänka mig. Håller tummar och tår!

//Caroline