Recept hemmagjorda nachos och tortilla

Receptet på nachos som jag skrev om i förra inlägget hämtade jag från 

.


Ingredienser

2dl majsmjöl
1,5 dl vatten
Kryddor efter smak

Jag började med att värma ugnen till 200 grader. Blandade ihop majsmjöl med vatten. Jag hällde sedan i den kryddan jag ville ha, i detta fallet lite salladskrydda och salt. Breder sedan ut allt på en ugnsfast form i ett tunt lager. In med formen i ugnen i 10 minuter därefter tar jag ut formen för att skära rutor/trianglar. Åter in med formen i ugnen i 15-20 minuter. Tog ut formen emellanåt för att vända på nachos. Klart!


Betyg
Dessa nachos blev okej, inte de bästa jag ätit men nyttiga och jag kommer definitivt göra dem fler gånger med någon annan smak. Det jag saknar med dem är så klart ost smaken, kanske ska prova med parmesan nästa gång vilket nog kan bli jättegott. Prova er fram till den smak ni gillar bäst. 






Tortillas receptet hämtade jag

Ingredienser
8dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
0,5 dl olja
3dl vatten

Jag blandade alla ingredienserna till en deg. Värmde en stekpanna. Under tiden bakade jag ut degen på bänk. Delade upp den i mindre klumpar som jag kavlade ut till runda platta tortillas. Jag stekte dem 30 sekunder på var sida sedan var den klara. Lägg dem sedan i en kökshanduk så håller dem sig bra. 


Betyg
Dem var väldigt goda och blev bra men jag tyckte att efter har stekt den blev de tjockare än vad jag trodde. Nästa gång ska jag därför prova att tillaga dem utan bakpulver för att se skillnaden. Egna tortillas är verkligen enkelt att göra och gott, så prova gärna. Dessutom är det ju kul att kunna göra tortillas själv både för vuxna och barn.



//Caroline