Turbyten
Det här med arbetsliv och turbyten kan ibland vara lite svårt tycker jag. Att sitta och räkna om det blir samma tid eller om jag får ut lika mycket i pengar ändå. Nu nästa vecka fråga min chef mig om jag kunde jobba lite nätter i stället för dag och kvällstur, samt byta min jobbehelg. Det vill säga att jag nu är ledig två helger i raken och jobbar natt nästa helg i stället, eller ja torsdag tom måndag. Sen så hade jag rätt många turer nästa vecka och för att jag inte ska behöva arbeta för mycket så behöver jag då vara ledig lite innan och lite efter. 
 
Det gäller att räkna och säga i från till ens chef så att man inte går med på något som inte gynnar en själv. Visst så kan man väl ibland gå med på ett byte som kanske ger ett par hundralappar mindre lön men som ger mig mer tid med min familj. Det gäller och värdera vad som är viktigast ibland. 
 
Nu tycker jag däremot att jag har fått ihop det bra, tänkt, räknat och hört mig för. Samma lön kommer jag få som om jag hade jobbat de andra turerna och nu blir jag i stället ledig nästa vecka onsdag och torsdag, går på torsdag natt tom måndag och sedan är jag ledig tisdag och onsdag. Mer ledig, samma lön och ett gladare jag eftersom jag gillar att jobba nätter. 
 
Med detta ska jag äta upp min frukost och ta mig en tur till Siba, ni får veta varför senare...